Visit hemse - Sudrets portal

Inger Hagströms berättelse från sin IVV-vandring

Fritid

Gotland, Inger Hagströms berättelse från sin IVV-vandring - foto: 0

Så var det då dags för årets vandrarvecka. Någon sade ”Gotland kan man inte se för mycket av”. Så sant, ”Vi kom - vi såg - vi vandrade”. Trots att det bara var fyra år sedan sist, blev det mycket nytt och spännande att uppleva.

Lö 17/6 Samling 5.45 vid Mariagården i Finspång. Via Norrköping – Linköping – Oscarshamn, med rast 5 mil innan. Färjan över tog 3 tim. Fin båt där vi passade på att äta lunch. Framme i Visby 14.00 och vid Brogården i Klintehamn där vi skulle bo ca 16.30. Sammanlagt 45 st inkl busschauffören.

Nu blev det action. Några hjälpte Lillemor att göra tårtor som vi skulle ha till kaffet efter maten som serverades i Kyrkan 18.30. Några hade fyllt jämna år.

Sö 18/6 Rone 15 km Syd-östra kusten

Varmt o soligt. Efter lite problem med ett korsande stenvast kom vi väl förbi Uggarde Roir (= röse) - Gravfält med sju mindre rösen och ett storröse och senare även Lejsturoir – änge med liknande storröse.

Sedan bar det av mot strandängen och dess rika fågelliv. Några badar och vi äter glass nere vid Ronehamn.

Middag serverades i Värdshuset och därefter tipspromenad.

Må 19/6 Nyhamn-Visby 18 km el.8 km från Brucebo

Nord-vä kusten via häst-kohage, svalkande dungar längs stranden förbi Muramaris, Snäckgärdsbadet-Gustavsvik o Norderstrand campingar, passerade också Visby lasarett. Soligt.

Janne och jag föredrog att gå den korta sträckan för att ha tid över i Visby. Vi åt saffranspannkaka och besökte Domkyrkan, gästhamnen och Almedalsparken.

Via ”gröna skylten”, hem. Lugn kväll.

Ti 20/6 Fårö 11 –16 –20 km

Start 11.00 från Lauterhorn fiskehamn upp längs med Digerhuvud och Helgumannen till Langhammarshammaren (alla Naturreservat).

Fårö är så speciellt med alla raukar, stenar och fåglar med ungar. Blåsigt.

Några går nu vidare runt Snarudden ner förbi Bondans träsk, där vi träffar på de andra. Nu skiljs vi igen, för en del har inte fått nog utan går 4 km till. Vi väntar nere vid hamnen och möter upp dem sedan. Färjan tillbaks gick 16.07. Maten förkjuten till 18.30. Fotbollskväll.

Ons 21/7 Nyhamn –Lickershamn –Ireviken, 14-19 km, norrut

Varm, lite kvalmig morgon. Start 10.00.

Här går man några tuffa partier längs stenstranden över nedrasade klintar, men varierande gick man uppe på strandvallen i skog också.

Genom Naturreservatet Jungfrun till fiskeläget Lickershamn.

Kul med lite strapatser och utmaningar. Några fortsatte även här hela sträckan till Ireviken.

Tyvärr hamnade de i spöregn och gick dessutom fel 2 km. Vi andra satt i bussen där Jan Bark underhöll med tänkvärda ord om tid, därefter såg vi på en video.

To 22/7 Ardre 15 km - Östra sidan av Gotland

Från Vitvär fiskeläge nära Ljugarn går vi alla tillsammmans inåt land mot Sojde – en inrättning där man sedan gammalt bränt tjära på Gotland. Här kommer det några regnstänk.

Vi följer sedan mindre o större körvägar och efter ett par kilometer skiljs vi från de som föredrar kortare sträcka.

Vår färd går in i skogen och vidare ut på grusväg ned mot stranden. Vi letar efter ”Kungens sal” i skogen nära stranden, men hittar inte riktigt de mossbeklädda raukar som skall finnas där. Vi följer sandstranden en bit och vidare upp mot Trojaborger = labyrinter som är en gåtfull fornlämning.

Genom Folhammars naturreservat vilket innefattar ett 500 m långt raukfält, tillbaka till Vitvär. Solen skiner.

Vi stannar vid Thord Karlsson keramik o hantverk utanför Hemse på vägen hem.
Åke lottar ut en skål som Inga May vann.

Fr 23/6 Midsommarafton

Ledig dag. Midsommarstången kläs och reses mellan 13-14. Sedvanliga danslekar och nu börjar Norrmännen från Horten dyka upp. De var denna gång 28 st. Gemensam sillunch i Värdshuset 15-17. Därefter trevlig samvaro utanför Brogården. Kluriga frågor och korvgrillning 19.30.

Lö 24/6 Hamra 10 km. Södra Gotland

Med start vid Vändburgs fiskeläge.

Vi går längs småvägar där man ser många stenvastar = stenmurar och mycket murgröna som är Gotlands landskapsblomma innan vi viker av mot sandstranden med dyner och flygsand.

Utanför kusten ligger Heligholm, en liten holme med rikt fågelliv, grottor och raukar även här. Förbi raukuddarna Holm- och Hammarshagehällar.

Här går man som i ett hav av Blåeld, så fint. Tillbaka till Vändburg fiskeläge. Sooligt och skönt.

Ett besök vid Hoburgsgubben hör till när man är på södra Gotland. Glass o prylar.

Hemresan går via Närholmen, med ett besök vid fyren ute på udden. Liten väg genom savannliknande natur med kor och mycket fåglar som Ulf tipsade om.

Sista kvällen ägnas åt packning och fotboll efter maten.

Sö 25/6 Guidad vandring i Visby 13.00

Innan dess har vi några timmar på egen hand, som Janne och jag utnyttjar till att ta en sista saffranspannkaka o kaffe på vårt favoritcafé. Går lite i stan, men föredrar Almedalsparken.

Vi togs om hand av Carin Olofsson och hennes likaså guidande väninna. Vi delades i 2 grupper. Guidningen var fantastiskt lärorik. Visbys historia, hur det började med hamnen där Almedalsparken ligger nu. Via Donners plats förbi alla gamla byggnader på Strandgatan till Packhusplan mot Kruttornet.

Vidare genom Botaniska trädgården förbi Jungfrutornet och ut bakom norra muren och sedan in igen vid Norderport och upp förbi mynthuset bakom rackarbacken med sin speciella historia.

Från Kyrkberget ser man Domkyrkan bra.

Vi träffar Pippi Långstrump på väg ned för trappan till kyrkan. Vi går in och där spelas det orgel så fint.

Därifrån mot Stora torget förbi de gamla klosterruinerna. Vi tackar för guidningen och går till bussen som står utanför muren. Vi tar en kaffetår i väntan på att alla skall samlas. Till färjeläget med avresa 17.05, hem till fastlandet igen vid 20-tiden. Vi är hemma i Finspång igen vid midnatt.

”En vecka som denna,
man länge i hjärtat kan känna.
Att uppleva platser som vi har gjort,
det är STORT.
Nu vill vi tacka Åke med fruga,
genom att bocka o buga.
Tacksamheten är så stor,
gentemot Åke o Lillemor.
Ni fixar o donar o ställer upp,
för alla i vår vandrartrupp.
På blommor vi dessutom blivit lärda,
alla tycker att ni är ”GULD VÄRDA”.
En påse guldpengar var ni får,
som tack för vandringsveckan i år!
Köp vad ni vill,
fotvård eller kanske en flora till."

/ Tack från alla genom Inger

Text Inger Hagström, foto Inger Hagström och Jan Frank

____________
Om du inte är på Vandra på Gotlands hemsida så denna sida ett reportage därifrån.

I närheten - fågelvägen

Fornborgar

3,3 km, Botvidebackar - Walbierg

Historia

1,9 km, 1100-talstaket i Garde kyrka710 m, Anckarströms änka3,7 km, En sojde i Garde3,2 km, God Gardesten1,9 km, Kalkstensbrytning i Garde1,9 km, Kyrkan som står barfota1,9 km, Lite mer om Garde kyrka1,9 km, Medeltida gårdsport i Garde3,8 km, Offerkast av sten1,6 km, Portklappen i Alskog611 m, Visbjerg - promenadguiden

Kastaler

Kämpgravar

2,0 km, Graips hus646 m, Käldänge792 m, Kämpgravar i Juves änge

Magiska Gotland

525 m, Hur mycket magi tål du4,1 km, Månen3,0 km, Några bilder på Lau5,0 km, Vinter i världens vackraste land3,4 km, Älvorna dansar

Målningar

1,6 km, Alskogaren - glasmålare3,9 km, Aposteln Petrus i Lau1,9 km, Boris och Gleb3,9 km, Den unge Jesus1,6 km, Mariabilder - Maria med skyddsmantel

Naturreservat

Saga

1,6 km, Fålltare fylling

Skeppssättningar

2,8 km, Gålrum gravfält2,8 km, Bandeläins täppu5,2 km, Liffrideskeppen1,6 km, Skeppssättningar vid Digerrojr

Skulptur

3,9 km, Altartavlan i Lau kyrka1,7 km, Globus, stenkonstnär1,6 km, Josefs första dröm3,8 km, Medeltida föreställningar3,8 km, Triumfkrucifixet i Lau3,9 km, Tvivlaren i Lau