Visit hemse - Sudrets portal



× Hem Almanacka Företag Gotlandsguider
Platsguide Avståndsguide Om Visit Hemse

Gotland demonstrerade mot höjda färjepriser


Vägpriser

Gotland, Gotland demonstrerade mot höjda färjepriser - foto: Bernt Enderborg

Den 30 september 2005 var det samling utanför Österport för en gemensam manifestation mot Rikstrafikens förslag om höjda priser och färre turer på Gotlandsfärjan. Det var företagsföreningarna runt om på Gotland som tillsammans med bl a nättidningen Gotlandska dragit samman folk till den stora manifestationen.

Det är priserna vi bråkar om. Vad gäller båtarna är vi mer nöjda än någonsin. Snabbfärjorna tar oss de tio-femton milen över havet till fastlandet på några timmar. Men det är dyrt. Vi gutar har i och för sig något som kallas Gotlandsrabatt och gör att vi får priser som man kan leva med, även om det är dyrare än att köra på en landsväg.

Redan i dag väljer fastlänningar bort Gotland som semester- eller resmål för kostnadens skull. De nu föreslagna prishöjningarna på cirka 25% är katastrofal för besöksnäringen på Gotland.


Manifestationen gick tvärs genom stan, från Österport till Almedalen där Bo Albertz värmde med sång och gitarr varefter i tur och ordning kommunfullmäktiges ordförande, Idrottsförbundets ordförande, Ordföranden för företagsföreningen på Öster i Visby och slutligen Gotlands biskop höll tal.

Bilden ovan är blott en litet del av hela tåget. Kortet är taget på en liten smal gata i Visby, vid Strykjärnet ner mot Mellangatan. Det är svårt att uppskatta folkmängd men säkert 1/10 av Gotlands befolkning kl. 18 en fredagskväll.

Jag snappade ett samtal mellan två distingerade herrar på vägen ner som i korthet gick ut på att vi borde kapa svansen till fastlandet så att det flyter ut i Atlanten, upprätta ett skatteparadis på Gotland, som förr i världen, och se till att folk kan ta sig hit till anständiga priser. De visste också att historiker säger att Gotland har bättre rätt än t ex staterna i Balticum att bli ett eget land.

Det är förstås överdrivet men det är många som undrar varför Gotland inte har vägpriser till fastlandet. Vad är det som gör att Gotland särbehandlas? Vi är och vill vara en del av Sverige men ibland undrar man allt.


De fyra tal som hölls var välunderbyggda, informerande och skickligt framförda (vi gillar vår biskop).

Kommunfullmäktiges ordförande redogjorde övergripande för de ekonomiska konsekvenserna för Gotland om förslaget om höjda priser på Gotlandsfärjan blir verklighet. Det är dystra prognoser. Men det är inte så att man tar till våldsamma överdrifter för att redogöra för läget. Lugnt och sansat talade han om Gotlands framtid, de två största näringarna och använde inte siffror mer än nödvändigt. Redan nu har näringslivet dyra frakter till fastlandet, jämfört med vägpriser, och Rikstrafiken, som ställt förslaget om höjda priser, räknar med ett tapp på 120.000 semesterfirare (Gotlands Turistförening tror det dubbla), sammantaget innebär detta förstås att Gotland riskerar att få åka på efterkälken och att stora investeringar hamnar i malpåsen.

Ordföranden för Gotlands Idrottsförbund höll ett lite "vassare" tal. Han använde ord och meningar från de utredningar som ligger till grund för dagens färjesystem och hävdade sålunda med lätthet att det lagda förslaget strider mot precis allting som detta beslutsunderlag säger. I stället för en strävan efter bättre och billigare färjetrafik, som utredningen säger, föreslås motsatsen. Bara för idrottsrörelsen innebär det lagda förslaget om prishöjningar en årlig merkostnad om 800.000 kr, bara höjningen för Gotlandsrabatten alltså. Det kommer att bli svårt att upprätthålla ett anständigt idrottsligt utbyte med fastlandet.

Nu sa han inte att vi lika gärna kan ha ett idrottsutbyte med Turkiet (det brukar gå direktflyg dit), men man kan gott föreslå det, så stor prisskillnad blir det inte.

Ludwig Balassa, ordföranden i Wisbyströvet, företagsföreningen på Öster i Visby, höll ett långt tal och fick mycket bifall från publiken. Han representerade denna kväll företagsföreningar över hela Gotland och redogjorde för den oro/ilska som Gotlands företagare känner. Något som framhölls är förstås den cirkus med priser och turer i trafikfrågor som är något slags kännetecken för Gotland. Det är inte lätt att bygga ett företag som har med omvärlden att göra utan någorlunda stadighet i förutsättningarna. Statliga prishöjningar på 25% jämfört med konkurrenterna är problem på riktigt.

Den sista, men inte minsta får man väl tillägga, talaren var biskop Koskinen. Han framhöll att Gotland är en internationell plats och att regeringen ju har satsat en del på att det så skall vara. Det lagda förslaget om prishöjningar motverkar detta. Men biskopen är också underhållande att lyssna på - han insåg förstås situationens allvar och instämde med övriga talare - men han sa till att börja med att det var roligt att se så mycket folk och frågade varför vi inte kom till kyrkan. Han menade också att han hade ett annat problem med fromheten på Gotland, folk spetsade öronen, och sen sa han ungefär "Gutar kan inte likt Jesus gå på vattnet varför vi måste ha båtar".


Manifestationen upplöste sig i god ordning, folk åkte hem och fortsatte hoppeligen tankarna om att "Detta får inte ske", som kommunfullmäktiges ordförande sa.

Ett antal namninsamlingar har pågått någon vecka eller så. Bara nättidningen Gotlandska överlämnade 12 eller 18.000 namn och hur många mer som kommer in från alla de lappar som finns överallt är inte gott att säga. Men att det blir hela Gotlands befolkning plus många, många Gotlandsvänner är redan klart.

Själv överväldigad över att så mycket folk på så kort tid kan samla sig till en så väldig manifestation mot höjda färjepriser gick jag nerförbi hamnen för att ta ett avskedskort för dig på de flämtande ljusen i Visby hamn.

Antag att du med familjen vill åka på semester. Att köra med bilen 15 mil kostar dig kanske 200 kr, men vill du ta samma sträcka till Gotland så kostar det 3.500 kr med det absolut billigaste alternativet på färjan.

- Vi vill ha "Legre priser, inte högre!"
/text och foto Bernt Enderborg