Debora i Burs kyrka
Målningar - Burs - Nära - Karta
På kyrkbänkarna i Burs medeltida kyrka finns sen 1600-talet målningar av bibliska personer. Debora är hebreiska och översätts nuförtin med "vältalighet" men ursprungligen sägs det ha haft betydelsen ett "bi".
I levande livet var Debora en domare i Israel som ledde folk i krig på 1100-talet f.Kr., vilket står att läsa i Domarboken, där det i 4: kapitlet sägs att hon förutom domare var en profetissa samt Lappidots hustru. Hon brukade sitta under Deborapalmen och skipa rätt mellan folk. Det härtåg hon ledde avlöpte lyckligt och i 5:e kapitlet uppstämmer hon en segersång tillsammans med Barak.
Kyrkbänkarna har bilder på flera starka kvinnor, som Jungfru Maria, Elisabeth, Eva, Sara, Rebecca, Rachel, Judith, Susanna, Cananea, Anna, Hanna, Maria Magdalena, Salome, Johanna.
Bänkarna med kvinnomålningarna återfinns förstås på norrsidan i långhuset, som fördom var deras särskilda sida och som nutiden brukar säga var den onda, dåliga sidan. Men varför detta påstås har jag aldrig någonsin fått klart för mig.
Vem som utfört målningarna vet man nog inte, åtminstone har jag aldrig sett någon uppgift om härom. Emellertid är det inte dessa bänkmålningar som folk vanligen åker till Burs kyrka för att beskåda utan den magnifika predellan med de fåvitska jungfrurna, varom lite info och en bild finns på sidan om själva kyrkan.
I levande livet var Debora en domare i Israel som ledde folk i krig på 1100-talet f.Kr., vilket står att läsa i Domarboken, där det i 4: kapitlet sägs att hon förutom domare var en profetissa samt Lappidots hustru. Hon brukade sitta under Deborapalmen och skipa rätt mellan folk. Det härtåg hon ledde avlöpte lyckligt och i 5:e kapitlet uppstämmer hon en segersång tillsammans med Barak.
Kyrkbänkarna har bilder på flera starka kvinnor, som Jungfru Maria, Elisabeth, Eva, Sara, Rebecca, Rachel, Judith, Susanna, Cananea, Anna, Hanna, Maria Magdalena, Salome, Johanna.
Bänkarna med kvinnomålningarna återfinns förstås på norrsidan i långhuset, som fördom var deras särskilda sida och som nutiden brukar säga var den onda, dåliga sidan. Men varför detta påstås har jag aldrig någonsin fått klart för mig.
Vem som utfört målningarna vet man nog inte, åtminstone har jag aldrig sett någon uppgift om härom. Emellertid är det inte dessa bänkmålningar som folk vanligen åker till Burs kyrka för att beskåda utan den magnifika predellan med de fåvitska jungfrurna, varom lite info och en bild finns på sidan om själva kyrkan.
/text och foto Bernt Enderborg