Visit hemse - Sudrets portal



× Hem Almanacka Företag Gotlandsguider
Platsguide Avståndsguide Om Visit Hemse

Varumärket - varning för sarkasmer


Artiklar

Gotland, Varumärket - varning för sarkasmer - foto: Bernt Enderborg

Att Gotland lever på varumärket Gotland tas för givet av många. Gotland är Gotland är Gotland...

Alla älskar Gotland, vi gör samma broschyr som vi alltid har gjort, smaskar på med lite solnedgångar, raukar och annat sånt.

Här hemma är vi förstås skarpögt kritiska. De vanliga påtalar i sedvanlig ordning vad de anser vara helt fel och drar sig sen tillbaka mätta och druckna av det myckna som har uträttats.

Andra talar om att vi måste ha en övergripande vision, vi måste sträva efter samma mål, varefter de händelsevis råkar ha en vision eller målbeskrivning redan framtänkt i byrålådan.

Det finns något som heter produkten Gotland. Jag har hört det sägas av stora organisationer här på Gotland. Det känns som man kan dra omslagspapper över Gotland, en röd rosett uppanpå, och sen kränga rasket till de som bor i Mälardalen (och numera i Skåne).

- Köp Gotland vetja! Äpplen!

Att det är den totala höjden av självöverskattning tycks inte stå klart för de som säger så. Det finns ingen produkt Gotland, Gotland är ingen produkt. Gotland är inget som kan tryckas in i en gummivision och med erhållna EU-medel krängas på loppis till den som i förbigående vill ha ön.

Andra menar att det är kulturen på Gotland som är en sån höjdare att det är det som är Gotland. Somliga andra säger att det är naturen, fåglar, raukar, golfbanor osv osv.

I somras kom det en broschyr från offentligt håll som talade om för oss på Gotland att turism var viktigt, den innehöll ett antal räknefel och upplyste försiktigtvis gutarna om att vi borde vara snälla mot turister eftersom turismen är så jädrans viktigt för Gotland (de skrev förstås inte jädrans ty såna här broschyrer talar som vanligt med lärde män på latin).

- Fåntrattar! Tror Ni att Gotland hade varit ett av Sveriges populäraste resmål om gutarna inte är trevliga.

Och det är det som är grejen. Finns det någon produkt Gotland så är det just jämt Du som är den. Men eftersom turism är viktigt är man tvungen att med erhållna EU-bidrag linda in Dig i omslagspapper, pryda Dig med röda band och rosett, tvinga in Dig i en slapp vision och anpassa Dig till en påhittad marknad.

Om Du drar ett riktigt djupt andetag så får de säkert in Dig i kartongen som gjordes för 50 år sen...
/text och foto Bernt Enderborg