Eskelhem kyrka
Kyrka - Eskelhem - Nära - Karta
Delar av långhuset bevarat från 1200-tals absidkyrka, vilken ombyggdes senare under 1200-talet, då tornet tillkom. Kor mitten av 1300. På platsen fanns tidigare en stavkyrka.
Medeltida kalkmålningar, bl a monumentalbild av världsalltet. Rundeln längst upp i bild är enastående i nordiskt måleri, högt konstnärligt värde, se Zodiaken, utförd av vad man kallar Mikaelsmästaren:
En milt sagt annorlunda målning återfinns på norra tornväggen, se Det medeltida världsalltet.
Dopfunten är från 1100-talet. Nuförtin tar ju inte vikingatiden slut vid slaget vid Hastings anno 1066 eftersom arkeologer inte kan hitta någon slags kulturförändring vid mitten av 1000-talet. I stället antas att kristendomen antagits som statsreligion av Gutnaltinget omkring 100 år senare varför vikingatiden tar slut då. Det var alltså en viking som gjorde dopfunten; Byzantios kallas stilen, se t ex Aspisryttare.
Triumfkrucifix och brudbänk från 1200-talet, processionskrucifix 1300-tal, altaruppsats 1700-tal och predikstol 1600-tal.
Tämligen nutida torde den lilla vackra Mariastatyn vara som står på altaret för kyrkans skyddshelgon, på sina ställen S:t Olof, emedan predikstolen står där det vanligen fanns ett altare för jungfru Maria.
Medeltida kalkmålningar, bl a monumentalbild av världsalltet. Rundeln längst upp i bild är enastående i nordiskt måleri, högt konstnärligt värde, se Zodiaken, utförd av vad man kallar Mikaelsmästaren:
En milt sagt annorlunda målning återfinns på norra tornväggen, se Det medeltida världsalltet.
Dopfunten är från 1100-talet. Nuförtin tar ju inte vikingatiden slut vid slaget vid Hastings anno 1066 eftersom arkeologer inte kan hitta någon slags kulturförändring vid mitten av 1000-talet. I stället antas att kristendomen antagits som statsreligion av Gutnaltinget omkring 100 år senare varför vikingatiden tar slut då. Det var alltså en viking som gjorde dopfunten; Byzantios kallas stilen, se t ex Aspisryttare.
Triumfkrucifix och brudbänk från 1200-talet, processionskrucifix 1300-tal, altaruppsats 1700-tal och predikstol 1600-tal.
Tämligen nutida torde den lilla vackra Mariastatyn vara som står på altaret för kyrkans skyddshelgon, på sina ställen S:t Olof, emedan predikstolen står där det vanligen fanns ett altare för jungfru Maria.
/text och foto Bernt Enderborg